Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014

ΑΘΩΟΣ Ο ΜΟΥΦΤΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ ΓΙΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΣ Εκεχειρία στη δικαστική διαμάχη μουφτή – ιεροδιδασκάλων

Ο μουφτής Μέτσο Τζεμαλή βρέθηκε κατηγορούμενος γιατί δεν είχε υπογράψει τις συμβάσεις ιεροδιδασκάλων το 2009 αντιδρώντας στην εφαρμογή του Νόμου 3536/2007

Ιεροδιδάσκαλοι, που είχαν θιγεί οικονομικά και είχαν κινήσει την ποινική δίωξη, ζήτησαν να παυτεί η δίωξη του μουφτή «Πήγαν να τον μπλέξουν σε ένα πολιτικό παιχνίδι», είπε ο συνήγορος υπεράσπισης του Σπύρος Βάθης


Ρεπορτάζ Δήμητρα Συμεωνίδου

Το όνομα του μουφτή Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή ήταν αναρτημένο σε τρεις διαφορετικές υποθέσεις στο χθεσινό πινάκιο του Τριμελούς Πλημμελειοδικείο Ροδόπης, με συγκεκριμένα αδικήματα να τον βαραίνουν, αυτά της παράβασης καθήκοντος, της ψευδούς καταμήνυσης, της ψευδορκίας, της ψευδούς ανωμοτί κατάθεσης και της συκοφαντικής δυσφήμισης. Οι δύο εκ των υποθέσεων έχουν συνάφεια μεταξύ τους και αφορούν στη δικαστική εμπλοκή του με την πρώην σύμβουλο της Μουφτείας Μαρία Καραδημήτρη – Στεφανίδου ως πολιτικώς ενάγουσα, αλλά αναβλήθηκαν. Η τρίτη εκ των υποθέσεων είχε σχέση με τους ιεροδιδασκάλους και τον τρόπο πρόσληψης αυτών στη Θράκη, ένα θέμα που είχε προκαλέσει μέχρι και πολιτικούς τριγμούς στην κυβέρνηση που το διαχειρίστηκε.
Η ΑΡΝΗΣΗ ΤΟΥ ΜΟΥΦΤΗ
Το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος αντιμετώπισε ο μουφτής Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή όπως και δύο στελέχη των Υπουργείων Παιδείας και Εξωτερικών, οι Ιωάννης Γκιγκόπουλος και Θωμάς Λιάπας. Ο μουφτής βρέθηκε κατηγορούμενος εξαιτίας της άρνησής του να υπογράψει τις συμβάσεις των επιλεγέντων ιεροδιδασκάλων (ιμάμηδων) το 2009 και τα δύο στελέχη των υπουργείων γιατί δεν του άσκησαν πειθαρχική δίωξη για αυτήν την ενέργεια.  Στο Νόμο 3536/2007 «Ειδικές ρυθμίσεις θεμάτων μεταναστευτικής πολιτικής και λοιπών ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης» ανάγεται η υπόθεση και σε διατάξεις που αφορούσαν τους ιεροδιδασκάλους και την πρόσληψη αυτών στις μουφτείες της Θράκης. Συγκεκριμένα άρθρα του Νόμου αυτού όριζαν ότι για την αρωγή στο έργο της θρησκευτικής και πνευ¬ματικής καλλιέργειας των μουσουλμάνων της Θράκης, συνιστώνται στις Μουφτείες 240 θέσεις ιεροδιδασκάλων ισλαμικής θρησκείας, οι οποίες θα καλυφθούν κατά προτίμηση από μονίμους κατοίκους Θράκης, μουσουλμάνους κατά το θρήσκευμα. Το έργο των ιεροδιδασκάλων είναι να κηρύττουν το κοράνιο στα τζαμιά της Θράκης. Πτυχιούχοι τμημάτων θεολογικών ισλαμικών σπουδών του εσωτερικού ή αναγνωρισμένων πανεπιστημίων του εξωτερικού θα καταλαμβάνουν 40 από τις θέσεις αυτές. Απόφοιτοι ιεροσπουδαστηρίων ή απόφοιτοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι έχουν αποδεδειγμένη γνώση της διδασκαλίας του Κορανίου καταλαμβάνουν τις υπόλοιπες θέσεις. Η επιλογή των ιεροδιδασκάλων γίνεται από πενταμελή επιτροπή, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους των υπουργείων Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Εξωτερικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και δύο μέλη ΔΕΠ Ελληνικών Πανεπιστημίων, ειδικών σε θέματα της ισλαμικής θρησκείας, μετά από γνώμη του οικείου μουφτή. Τα μέλη της Επιτροπής διορίζονται με απόφαση του υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Η ΕΝΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΙΕΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΩΝ
Σε αυτό ακριβώς το άρθρο που όριζε πως θα γίνεται η επιλογή των ιεροδιδασκάλων, έγκειτο η αντίδραση του μουφτή Κομοτηνής και εν συνέχεια η απόφασή του να μην υπογράψει τις συμβάσεις των ιεροδιδασκάλων. Η κυριότερη ένσταση που διατυπώθηκε τότε ήταν ότι δεν είναι δυνατό να επιλέγονται θρησκευτικοί λειτουργοί της μουσουλμανικής θρησκείας από επιτροπή που συγκροτείται αποκλειστικά από μέλη μη μουσουλμάνους στο θρήσκευμα και ορίζεται από την Πολιτεία.  Η ένσταση αυτή είχε τεθεί υπόψη των υπουργών Παιδείας και Εξωτερικών, μετά και από οχλήσεις του μουφτή Κομοτηνής, αλλά η μη εφαρμογή των αλλαγών εξαρχής είχε σαν αποτέλεσμα οι συμβάσεις ιεροδιδασκάλων που θα είχαν δίμηνη διάρκεια για το διάστημα Απριλίου και Μαΐου 2009 να μην υπογραφούν. Τότε βέβαια γύρω από την αντίδραση αυτή στήθηκε ένα πολιτικό παιχνίδι με τον τοπικό μειονοτικό Τύπο και συνοδοιπόρους «άρχοντες» της μειονότητας να πιέζουν προς κάθε κατεύθυνση για την πλήρη κατάργηση του Νόμου. 

ΔΕΝ ΕΜΦΑΝΙΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΜΗΝΥΤΕΣ ΙΕΡΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ
Οι Καρά Αλή Χασάν, Μεμέτ Μουσταφά, Αλή Αχμέτ Ριτβάν, Σάαρ Αμέτ Μεχμέτ, Νίκος Σπανός και Εμίν Αλή, κλήθηκαν ως μάρτυρες στο χθεσινό δικαστήριο, αλλά κανένας τους δεν ήταν παρών. Ακόμα και απουσία των μαρτύρων η υπόθεση προχώρησε με τον συνήγορο υπεράσπισης του μουφτή, Σπύρο Βάθη, να σημειώνει ότι οι μηνυτές είναι πνευματικά παιδιά του μουφτή. Τελικά στη δικαστική αίθουσα βρέθηκε ένας ιεροδιδάσκαλος, ο οποίος σημειωτέον ότι είχε θιγεί από την τότε απόφαση του μουφτή Κομοτηνής να μην υπογράψει τις συμβάσεις εργασίας. Όμως ο ιεροδιδάσκαλος βρέθηκε εκεί για να υπερασπιστεί τον μουφτή λέγοντας μεταξύ άλλων «οι ιεροδιδάσκαλοι θα διορίζονταν από χριστιανούς, γι’ αυτό υπήρχαν αντιδράσεις για να μην εφαρμοστεί ο Νόμος. Στον Τύπο τότε γράφτηκαν πολλά. Ο μουφτής ήθελε αλλαγές στο Νόμο για να υπογράψει τις συμβάσεις. Ο λόγος που δεν υπέγραφε ήταν θρησκευτικός, δεν είχε σκοπό να προκαλέσει βλάβη. Δεν ήθελε να βλάψει τους ανθρώπους που ήταν στη λίστα των ιεροδιδασκάλων». Απών από τη διαδικασία ήταν και ο ίδιος ο μουφτής, τον οποίο υπερασπίστηκε ο κ. Βάθης λέγοντας σε κάποιο σημείο κάτι πολύ χαρακτηριστικό, πως «πήγαν να τον μπλέξουν σε ένα πολιτικό παιχνίδι». 

ΑΘΩΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΙ
Εκπροσωπώντας τους Καρά Αλή Χασάν, Μεμέτ Μουσταφά, Αλή Αχμέτ Ριτβάν, στο ακροατήριο του Πλημμελειοδικείου εμφανίστηκε ο δικηγόρος Ξάνθης Στέργιος Γιαλάογλου, κάνοντας γνωστό στην έδρα εκ μέρους τους ότι δεν επιθυμούν την ποινική δίωξη του μουφτή Κομοτηνής. Η παρέμβαση αυτή φαίνεται να ήταν καταλυτική στην εξέλιξη της δίκης. Ο εισαγγελέας υποστήριξε για τον μουφτή Μέτσο Τζεμαλή ότι στην απόφασή του να μην υπογράψει τις συμβάσεις δεν ωθήθηκε με πρόθεση να βλάψει τα συμφέροντα των ιεροδιδασκάλων ή του ελληνικού δημοσίου. 

Τόνισε περαιτέρω ότι διέπραξε το αδίκημα της απείθειας, καθώς δεν εφάρμοσε Νόμο του ελληνικού κράτους, αλλά διευκρίνισε ότι δεν δικάζεται γι’ αυτό και ζήτησε την απαλλαγή του. Όσον αφορά τον δεύτερο κατηγορούμενο Ιωάννη Γκιγκόπουλο είπε ότι δεν προκύπτει πουθενά η εμπλοκή του και ζήτησε την απαλλαγή. Την απαλλαγή πρότεινε και για τον Θωμά Λιάπα αναφέροντας βέβαια ότι έλαβε γνώση για τη συμπεριφορά του μουφτή αλλά δεν κίνησε πειθαρχική δίωξη. Αθώους, ελλείψει υποκειμενικού στοιχείου σκοπού βλάβης και προσκόμισης οφέλους, κήρυξε η έδρα και τους τρεις κατηγορούμενους. 

Η κυβέρνηση μετά την άρνησή του μουφτή είχε αναστείλει την εφαρμογή του Νόμου, για να φτάσουμε στον Ιανουάριο του 2013, οπότε ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την οργάνωση και λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης και Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, μαζί με 25 ακόμη βουλευτικές τροπολογίες. Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος είχε κάνει δεκτή την τροπολογία 15 βουλευτών της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ με την οποία δόθηκε η δυνατότητα να προσλαμβάνονται από το ελληνικό δημόσιο ιεροδιδάσκαλοι για τη διδασκαλία του Κορανίου στα τεμένη της Θράκης. Με την τροπολογία είχαν συμφωνήσει η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, οι ΑΝΕΛ αλλά και η ΧΑ. Σύμφωνα με αυτήν, οι ιεροδιδάσκαλοι επιλέγονται από μία πενταμελή επιτροπή που θα συγκροτείται από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας με τη συμμετοχή: Του οικείου Μουφτή, έναν υπάλληλο του υπουργείου Παιδείας, ένα μέλος ΔΕΠ ειδικευμένο στις ισλαμικές σπουδές, έναν έγκριτο μουσουλμάνο θεολόγο που προτείνεται από το υπουργείο και έναν έγκριτο μουσουλμάνο θεολόγο που προτείνεται από τον Μουφτή. 

Η τροπολογία αυτή και πάλι προκάλεσε αντιδράσεις, όχι όμως από τους μουφτήδες, αλλά από βουλευτές της μειονότητας. Παρόλα αυτά εφαρμόστηκε και προχώρησε και ήδη οι ιεροδιδάσκαλοι έχουν προσληφθεί και υπηρετούν στις μουφτείες της Θράκης. 


www.xronos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: